Kasper Erlings Toyota GT86

Jeg har fået ny bil, og overraskende nok har det større indvirkning på mit liv, end jeg havde troet.

De færreste er vist i tvivl om, at jeg er ret vild med biler. Det har jeg været hele mit liv, og jeg har arbejdet med biler, siden jeg startede som fejedreng på et af min fars værksteder som 12-årig i Asnæs.

Siden 2003 har jeg levet af biler i ‘den sjove ende af skalaen’. Først på bilmagasinet Vmax og siden med vores eget magasin Boosted Magazine – i dag også med bilmessen Auto Show Denmark og webshoppen Carmondo.dk. Derfor var det lidt mærkeligt, da jeg for et par år siden solgte min dejlige Volvo V60 R-Design, da jeg økonomisk havde brug for færre udgifter i privaten. I stedet købte jeg en Renault Twingo.

Økonomisk set helt perfekt
Pludselig havde vi faktisk to Twingo’er derhjemme, da fruen allerede havde en – bare den forrige model. Men den nye Twingo var et røverkøb, da den tidligere ejer skulle rejse til udlandet, så jeg fik den for en slik. Økonomisk set var det derfor helt perfekt. Men.

Det lyder måske dumt, men følelsen af at køre til møde med firmaer i bilbranchen i en Renault Twingo – ja, det var bare helt forkert.

Du kan måske sammenligne det lidt med at sælge Gucci-tøj og så ankomme i tøj købt i Brugsen. Ikke at der er noget som helst galt med hverken en Twingo eller tøj fra Brugsen. Men signalværdien er bare helt forkert.

Helt galt ved Ferrari
Det gik helt galt, da jeg skulle til møde ved Formula Automobile, som sælger Ferrari og Maserati i Danmark. Jeg kørte forbi deres adresse to gange uden at dreje ind på parkeringspladsen. Jeg kunne simpelthen ikke få mig selv til at parkere en Twingo foran bygningen. Og ja, jeg ved godt, at det er virkelig dumt og plat, men alting vendte sig inde i mig, så jeg måtte parkere et andet sted og gå derhen til fods.

Heldigvis blev det økonomisk muligt for mig at købe en anden bil kort tid efter, og nu er den lille Twingo solgt videre til en gut fra Århus. Og en ny er indkøbt. En rød Toyota GT86.

Det er en smukt designet lille gokart til gadebrug. Ikke særlig praktisk, mega lav og halvtørstig i benzin. Men nøj, hvor er jeg vild med den! Jeg har allerede vasket den fire gange i hånden på tre uger, og den har fået en anden udstødning, så motoren får lov at brøle lidt ekstra.

Sjælden bil i Danmark
Jeg får en helt særlig stolt og glad fornemmelse i maven bare af at kigge på den ude i carporten. Og når folk på gaden kigger nysgerrigt efter den, får den lige et ekstra dap på speederen. Jeg kan desuden ikke længere tælle, hvor mange mennesker, der har været forbi for at sludre om bilen. Primært fordi den er ret sjælden i Danmark.

En GT86 er ikke noget lyn, som eksempelvis min kompagnon Martins C63 AMG er. Og den er heller ikke specielt dyr. En GT86 har en toliters motor fra Subaru med 200 hk, men den kører vitterligt som en gokart. Lav, baghjulstræk, manuelt gear og ingen forstyrrende knapper på rattet. En lille køremaskine med smukt design. I love it.

Så bliver man lykkelig af at eje en særlig bil? Nej, lykkelig er måske ikke det rette ord – men stolt, glad og tilfreds er jeg uden tvivl blevet med den nye vogn i carporten. Du skulle tage at prøve det.